17 maart 2005 (Stadshartkrant)
De Lappenmand heeft alles in huis voor zelfmaakmode
Er is een leuke ontwikkeling gaande op het gebied van zelf kleding maken, bemerkt Kitty Derikx, die 25 jaar eigenaresse is van De Lappenmand aan de Havenstraat 37. “Sinds twee jaar gaan jonge moeders al gezellig met elkaar op naailes, maar tegenwoordig gaan ook oudere vrouwen – die er eerst geen tijd voor hadden – weer hun eigen mode maken. De eerste groep weet met de leuke kinderstoffen van nu, zoals die van Roos en Bizkids, vlotte kleding te maken die de uitstraling heeft van boetiekmode. Maar dan voor een kleiner prijsje én met de mogelijkheid om het helemaal naar je eigen smaak te maken. De tweede groep staat vaak kritisch tegenover kleding uit de winkel, wanneer deze niet netjes is afgewerkt. Maar bovenal is het zelf kleding maken een leuke hobby.”
Als een van de weinige winkels in Nederland heeft De Lappenmand een compleet aanbod van naaimachines, stoffen, patronen en fournituren. “Je kunt hier dus kant en klaar de winkel uit gaan”, vertelt de onderneemster, die sinds 1997 wordt bijgestaan door haar dochter Eveline. Echtgenoot en vader Peter runt het filiaal in Hilversum, dat gespecialiseerd is in naaimachines en waar de gezamenlijke werkplaats is. “En Anne Marie de Graaff, die sinds anderhalf jaar bij ons in Woerden werkt is dan wel geen familie, maar het voelt alsof het wel zo is,” weet Kitty Derixk te vertellen.
Een rondje door de zaak leert dat de vertrouwde naaimachines van vroeger, zoals Pfaff, Singer, Anker en Bernina nog volop te koop zijn. “Maar deze hebben nu wel meer mogelijkheden dan toen,” vertelt Derikx. “Zo bestaan er aparte lockmachines – voor het netjes afwerken van randen – maar ook combinaties van naai- en borduurmachines. Klanten vragen wel eens aan mij: ‘Haal ik die aanschaf eruit?’. Waarop ik antwoord: ‘Als u een dure muziekinstallatie koopt, haalt u die eruit?’ Bij beide aankopen zit de winst erin dat je er een hobby mee uitoefent waarvan je geniet. En een hobby mag geld kosten, nietwaar?”
Toch heeft De Lappenmand iets in het assortiment dat volgens de eigenaresse beslist zijn geld op zal leveren. “Voor vrouwen die geen standaard confectiemaat hebben is er een cd-rom ontwikkeld die aan de hand van de ingevoerde maten, patronen voor een passende basisgarderobe uittekent. Zo maken ook zij voortaan hun eigen mode op maat. Het basispakket bestaat uit patronen voor vrouwen, maar er zijn ook uitbreidingen beschikbaar voor kinderen en heren. Ter introductie zal op dinsdag 22 maart tussen 10.00 en 17.00 uur in de winkel dit softwarepakket worden gedemonstreerd door Eugenie Naber die er mee op beurzen staat en er workshops in geeft. Zij heeft echter niet alleen verstand van de software, want doordat ze een modevakopleiding heeft gevolgd, kan ze ook adviseren over de model- en kleurkeuze van de kleding.“
Voor meer informatie kunt u binnenlopen op Havenstraat 37 of bellen met telefoonnummer 0348 – 419 461.
Hairstyling Mariëlle groeit met haar klanten mee
“Redken Ambassador Salon 2005” prijkt er op de deur van Hairstyling Mariëlle aan de Rijnstraat 23. Allround kapster en eigenaresse Marion Boot – die deze zaak al twintig jaar heeft – legt uit: “Redken is het merk waar wij mee werken, al vanaf de begintijd. ‘Ambassador’ houdt in dat al je haarproducten van dit merk zijn, dat je er alles van weet en verder moet je aan nog wat eisen voldoen. Toen ik nog bij een baas werkte vond ik dit al een fijne productlijn, mede doordat er een goede ondersteuning bij geboden wordt. Elke zes weken komt er namelijk iemand van dit bedrijf naar onze salon om eens mee te kijken en advies te geven. Dat is handig als een klant haarproblemen heeft, die om een speciale behandeling vragen. En zelf worden we voortdurend bijgeschoold in nieuwe producten en knipmethodes.”
Een voorbeeld van een nieuw product is de Redken herenlijn, die de eerste grijze haren dekt in de eigen kleur. “Ook komen er meer haarverzorgingsproducten voor de heren. Mannen zijn tegenwoordig ijdeler dan vroeger; dat zie je al bij jongens die pótten gel gebruiken. Verder gaat kleur een duidelijker rol spelen, en zie je naast gladde kapsels ook weer krullen terugkomen. Bij het kleuren van haar vind ik het belangrijk dat het bij de huidskleur past – ben je qua uiterlijk een warm of koud type? Door de jaren heen leer je daarnaar kijken. Samen een mooi plaatje creëren is daarnaast een kwestie van mensenkennis, goed luisteren naar de klant en aftasten wat deze wil.”
Naast het knippen met de schaar, komt ook het snijden met het mes weer terug. “Dit geeft meer vloeiende lijnen en pieken dan wanneer je knipt. Deze techniek is niet leeftijdgebonden, maar wel gebonden aan het soort haar. Over leeftijden gesproken: je kan zeggen dat hier mensen komen van tussen de nul en negentig haar. We krijgen een gemengd publiek en groeien met onze klanten mee. Want de kinderen die we in onze begintijd knipten, zijn inmiddels zelf volwassen.”
Op dit moment werken er in de salon vijf kapsters, waarvan er drie al vanuit de beginperiode. Marion vertelt hierover: “Jacolien is gelijk bij mij in dienst gekomen en rond die tijd is ook Ilona hier begonnen. Inmiddels is het team aangevuld met Marlies en Stephanie. Alle vijf dragen we zwarte kleding, maar ieder in haar eigen stijl. Het is op die manier niet te zien dat ik de eigenaresse ben van deze zaak, maar dat vind ik prima zo. Je moet het tenslotte als team doen en dat gaat dus al jaren goed.“
Bij Hairstyling Mariëlle gaat een behandeling op afspraak. Hiervoor kunt u binnenlopen op Rijnstraat 23 of bellen met 0348 – 422 098.
Kort woordje “HEMA” omvat veel
“Echt HEMA”, luidt de bekende reclameslogan. Volgens de bedenkers ervan is dit heel kort voor: “degelijke, betrouwbare, basic en eigentijdse modellen van eigen merk, tegen een redelijke prijs”. Sinds een maand – toen de HEMA de prestigieuze Sikkens-prijs won – kan daarbij vermeld worden dat de winkelketen “constante aandacht heeft voor kleur en vormgeving en dat het bedrijf een bijdrage levert aan de hedendaagse cultuur in Nederland”.
Dit alles is een mond vol, vooral voor een grootwinkelbedrijf dat eenvoudig gewoon wil zijn. En wellicht juist daardoor zo verfrissend anders is.
Ook de nieuwe voorjaarskleuren van de HEMA zijn verfrissend te noemen. Een rondje door het drie verdiepingen tellende warenhuis aan de Voorstraat 2 laat zien dat deze op alle afdelingen consequent zijn doorgevoerd. Ruud Nomen – bedrijfsleider van de Woerdense vestiging – vertelt hierover: “Het voorjaar begon bij ons direct in januari, toen de ordners en opbergboxen in de nieuwe modekleuren wit, aqua, lime, roze en rood bijna niet aan te slepen waren. Als de lente komt, willen de meeste mensen graag weer eens iets anders voor hun huis of uiterlijk. En met een paar nieuwe accessoires kun je al een groot effect bereiken, ook al is het dan voor je boekhouding. Verder vind je deze nieuwe tinten terug in de woondecoratie, lingerie, kleding, modeaccessoires, tot pennen en gummetjes aan toe. Op die manier is alles op elkaar afgestemd.”
Niet alleen qua kleuren zit de HEMA boven op de trends, ook qua productontwikkeling zit het hoofdkantoor niet stil. De bedrijfsleider licht een tipje van de sluier op: “We hadden al een online fotoservice voor het laten afdrukken van digitale foto’s en er bestaan plannen voor een online service waarbij klanten via de website dagvers gebak kunnen bestellen. Ook voor deze afdeling geldt dat we een wisselend en gevarieerd assortiment hebben. Zo hebben we binnenkort weer cakes en taarten met verse aardbeien. Of wat te denken van de pistacheboltaart, versierd met groene chocolade krullen. Verrassend met Pasen, als dessert of bij de koffie. En wie graag in onze coffeecorner iets eet, kan zich laten verrassen door een van de Tostini’s. Dit is een luxe belegd broodje, dat zowel koud als even opgewarmd heerlijk smaakt.”
Actuele acties en aanbiedingen van de HEMA kunt u nalezen op website www.hema.nl
Voor meer informatie kunt u ook bellen met 0348 – 415 655.
Juwelier Nobel verkoopt nu ook mode
Al meer dan twintig jaar staat Juwelier Nobel, aan de Voorstraat 29, bekend om zijn ambachtelijk vervaardigde, duurzame sieraden en horloges. Een groot verschil met nu en tien jaar geleden is echter, dat er naast deze collectie nu ook ruim keus is in meer modegevoelige juwelen. Eigenaar Jacco Nobel
vertelt hierover: “In de branche gevestigde namen zoals Seiko en Pulsar vervaardigen ‘tijdloze’ horloges die je bij elke gelegenheid kunt dragen. Fashionmerken zoals Esprit, Calvin Klein en Dolce Gabbana – die we kennen van hun kledinglijnen – zetten hier tegenover sieraden en horloges in steeds andere kleuren en modellen, voor de klant die wat vaker van modeaccessoire wil wisselen. Het leuke is dat deze verschillende collecties elkaar niet in de weg zitten; ze vullen elkaar juist goed aan.”
Zoals de ondernemer laat zien, hebben ook bedelarmbandjes door de jaren heen een ontwikkeling doorgemaakt: “Dit armbandsysteem van Nomination, gemaakt van staal met goud, heeft een basis die je kunt voorzien van verschillende schakels. Hierdoor kun je je eigen persoonlijke sieraad ontwerpen. In Europa en Amerika is dit een echte hype. Het Pandorra zilversysteem daarentegen werkt niet met schakels, maar bestaat uit een slangenarmband waar je verschillende kralen aan kunt schuiven. Die kralen zijn er in zilver en goud, en verkrijgbaar in diverse vormen zoals een dolfijn, kubus of zeester. Ook heb je ze met een steentje erin, zoals deze granaatrode, peridootgroene, of doorzichtig paarse amethist. Dit systeem wordt al wereldwijd gedragen.” Een grote bekendheid genieten ook de sieraden van ontwerper Rodrigo Otazu. Zijn bijoulijn was in Woerden-centrum al verkrijgbaar; zijn nieuwe zilverlijn is alleen bij juwelier Nobel te koop.
Jacco Nobel vertelt dat hij 23 jaar was toen hij zijn eerste juwelierszaak opende in Oudewater. Hij was toen de jongste juwelier van Nederland en kreeg desalniettemin de prestigieuze opdracht om een ambtsketen voor de burgemeester van dat stadje te maken. Samen met zijn levenspartner Kartini is hij inmiddels vijf jaar eigenaar van de zaak aan de Voorstaat in Woerden, die ze destijds overnamen van zijn ouders. De grote kracht van Gold Design Juwelier Nobel is volgens Jacco het enthousiaste team van medewerkers, en het feit dat ze een eigen werkplaats met ontwerpers en smeden hebben. “Sieraden hebben nu eenmaal vaak een emotionele waarde voor mensen. En als je reparaties en onderhoud in je eigen atelier kunt uitvoeren, hebben de klanten ze eerder terug dan wanneer je ze zou moeten opsturen.”
Voor meer informatie over de sieraden- en horlogecollectie van Juwelier Nobel, kunt u binnenlopen op Voorstraat 29 of bellen met 0348 – 418 655.
Telkamp volgt schoenmode op de voet
Hoewel het eind februari en begin maart extreem koud weer was, liep het ook toen storm op de nieuwe voorjaarscollectie van Telkamp Modeschoenen aan de Voorstraat 51. Eigenaar W. Telkamp, die samen met zijn broer drie vestigingen runt, is hier niet verbaasd over. “Modegevoelige mensen willen er nu eenmaal graag als eersten bij zijn als er een nieuwe trend is, zoals de ‘vintagelook’ met bloemen en krantenknipsels, de platte ballerina’s met strass stenen, en het modieuze kleurgebruik. Dit is fel en pastel – en niet alleen voor de dames! Want ook heren willen zich tegenwoordig graag onderscheiden met aparte schoenen. Nieuw hierin zijn deze exemplaren, waarbij Bikkemberg zich heeft laten inspireren door voetbalschoenen. Verder zien we dit seizoen veel ronde leesten, al blijven die bij westernlaarzen spits.”
Om zijn modegevoelige klantenkring goed van dienst te kunnen zijn, gaat de ondernemer vier keer per jaar naar Italië, waar 80 tot 90 procent van zijn schoenen – sommige met bijbehorend tas of riem – geproduceerd wordt. “De levertijd vanuit Italië is vier tot zes weken, daarom kies ik ervoor om me vroeg te laten leveren. Als er dan een onverwacht grote vraag komt, dan kan ik daarop inspelen door nog na te bestellen.” Niet dat dat vaak nodig is, want door zijn jarenlange ervaring kan Telkamp goed inschatten wat een nieuwe schoenentrend in Woerden en omstreken zal doen. Deze ervaring komt hem ook goed van pas, als hij namens inkoopvereniging Euro Holland voor 120 zelfstandige schoenenzaken inkopen doet in Italië.
“De merken van dit moment zijn Kowalski, Bikkemberg, Floris van Bommel, Gant en Tommy Hilfiger. Deze verkopen wij ook in onze vestigingen in Utrecht en Alphen. Een groot voordeel van drie filialen is dat wat bij de ene winkel uitverkocht is, vaak binnen twee dagen vanuit een van de twee andere nageleverd kan worden.”
Voor meer informatie over de nieuwste schoenentrends kunt u binnenlopen bij Voorstraat 51 of bellen met 0348 – 412 203.
|
24 maart 2005
Expo opent feestelijk in Woerden
WOERDEN – Met een groot feest en een leuke aanbieding zal zaterdag 2 april aan de Voorstraat 26 de 91e Expo winkel in Europa officieel worden geopend. Franchiseondernemer Michel Silvis (25) vertelt: “In alle grote steden in Nederland is Expo al te vinden. Woerden is een van de eerste ‘kleinere’ grote steden waar men vanaf nu terecht kan voor geschenkartikelen, wenskaarten, posters en inlijstwerk. En speciaal voor de opening geldt die dag een korting van tien procent op het gehele assortiment.”
Foto’s laten zien dat de winkels van deze keten vrijwel een zelfde uiterlijk, indeling en assortiment hebben. Toch is er een verschil. Silvis hierover: “Omdat wij in een monumentaal pand getrokken zijn, is in overleg met de welstandscommissie en monumentenzorg onze geheel vernieuwde pui opgetrokken uit natuursteen. Voor wat betreft het assortiment is er nauwelijks verschil, al is het wel zo dat ik me op de bovenverdieping voornamelijk bezig zal houden met het inlijstwerk. Ik ben namelijk al zeven jaar werkzaam als lijstenmaker en weet dus wat kwaliteit is. Daarnaast vind ik het erg leuk om klanten te helpen en te adviseren. Op een geschenkenafdeling is dat minder nodig; cadeaus verkopen zichzelf wel. Zoals de spullen van muis Diddl, die nog steeds erg populair is. Overigens kan een cadeau dat gekocht is bij de ene vestiging, ook bij een andere geruild worden. Dat is handig als je iets koopt voor iemand in bijvoorbeeld Gouda, Utrecht, Alphen a/d Rijn of Eindhoven, want ook daar hebben we vestigingen.”
De nieuwe winkel gaat van start met twee fulltime medewerkers en een parttimer. Michels vrouw Lisette (26) zal zich naast haar eigen baan en gezin vooral achter de schermen bezighouden met de zaak. Ze vertelt hierover: “Hierbij moet je denken aan de inkoop en administratie plus de controle van leveringen en prijzen. Maar op koopzondagen zal ik ook wel in de winkel te vinden zijn.” Wie bij de officiële opening in ieder geval aanwezig is, is de levensechte knuffelbeer genaamd Me to You. Onder het bedrijfsmotto “Loving, sharing, giving… caring” zal hij die dag ballonnen en lollies uitdelen, en met fans op de foto gaan.
Expo is gevestigd aan de Voorstraat 26 en telefonisch te bereiken onder nummer 0348 – 407 037.
10 maart 2005
Twee keer 40 jaar bij De Lofstem
ZEGVELD – Dat op maandagavond 28 februari de heer J. Gooijer aanwezig was op de jaarvergadering van de Zegveldse christelijke zangvereniging De Lofstem, daar was niemand verbaasd over. Als secretaris van het hoofdbestuur van de Koninklijke Christelijke Zangersbond (KCZB) en vertegenwoordiger van het Provinciaal Bestuur afdeling Utrecht, kwam hij immers wel vaker luisteren naar dit gemengde zangkoor.
Voor velen was het dan ook een verrassing, toen hij de dames A. Kleinveld en J. Lehman naar voren riep om hen in het zonnetje te zetten. In zijn toespraak roemde hij het groot aantal leden van de zangvereniging die altijd trouw aanwezig zijn, en dan in het bijzonder deze twee zangeressen die ieder veertig jaar lid zijn en beiden een bestuursfunctie hebben vervuld. Zo was mevrouw Kleinveld vanaf 1968 penningmeester voor een periode van 33 jaar. En van mevrouw Lehman wist Gooijer te vertellen dat zij twaalf jaar tweede presidente is geweest. “Is dat zo?”, reageerde deze nog een beetje beduusd.
Namens de bond dankte de afgevaardigde de jubilarissen voor hun jarenlange lidmaatschap en contributie. “Want zonder contributie kan de dirigent niet betaald worden.” Dit bedankje ging vergezeld van een oorkonde, een ketting en een bos bloemen.
Foto: J.C. van Luinen
Van links naar rechts: mevrouw J. Lehman, mevrouw A. Kleinveld, de heer J. Gooijer.
|